Forum www.kijwoko.fora.pl Strona Główna www.kijwoko.fora.pl
Młot na złodziei
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Mój projekt Konstytucji

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kijwoko.fora.pl Strona Główna -> Własne pomysły
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
LukaCieWylooka




Dołączył: 15 Kwi 2011
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 23:36, 07 Lut 2012    Temat postu: Mój projekt Konstytucji

Oto mój projekt Konstytucji, "surowy", jeszcze wszystkiego nie przemyślałem i nie porównywałem z innymi konstytucjami:

KONSTYTUCJA RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Rozdział I "Rzeczpospolita"

§ 1.
Polska jest Rzeczpospolitą

§ 2.
Rzeczpospolita Polska jest państwem prawnym.

§ 3.
1. Całość władzy publicznej pochodzi od Narodu, który sprawuje ją poprzez przedstawicieli lub, w przypadkach określonych w Konstytucji, bezpośrednio. Nikt nie może sobie uzurpować władzy publicznej.
2. Ogół obywateli Rzeczpospolitej Polskiej stanowi Naród.
3. Obywatelem Rzeczpospolitej Polskiej jest osoba:
1) której oboje rodziców w chwili jej narodzin miało obywatelstwo polskie,
2) która urodziła się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a przynajmniej jeden z rodziców posiadał wówczas obywatelstwo polskie,
3) której nadano obywatelstwo polskie w drodze urzędowej.

§ 4.
1. Rzeczpospolita Polska jest państwem suwerennym. Ani Naród, ani władza publiczna pod jakimkolwiek pretekstem nie może zrzec się suwerenności na rzecz obcego państwa badź organizacji międzynarodowej.
2. Władze publiczne nie mogą zaciągać kredytów ani emitować obligacji.

§ 5.
Władza federalna podzielona jest na: władzę ustawodawczą sprawowaną przez Sejm i Senat, wykonawczą sprawowaną przez Prezydenta oraz sądowniczą, która należy do Sądu Najwyższego i sądów specjalnych.

§ 6.
Ustrój gospodarczy Rzeczypospolitej Polskiej oparty jest na wolności gospodarczej i własności prywatnej.

§ 7.
Rzeczpospolita Polska jest państwem federalnym.

§ 8.
Kościoły i związki wyznaniowe są oddzielone od państwa. Władze publiczne zachowują neutralność w kwestiach światopoglądowych.

§ 9.
Siły Zbrojne chronią niepodległość, suwerenność i niepodzielność terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Siły Zbrojne podlegają kontroli władz publicznych.

§ 10.
Stolicą Rzeczpospolitej Polskiej jest Warszawa. Barwy i symbole narodowe określa ustawa.

Rozdział II "Prawa obywatelskie"

§ 1.
Wszyscy obywatele posiadają prawo do życia oraz nietykalność cielesną. Za przestępstwo określone ustawodawstwem federalnym i wojewódzkim orzekana i wykonywana jest kara śmierci.

§ 2.
Każdy pełnoletni obywatel obdarzony jest wolnością osobistą.

§ 3.
Pełnoletni obywatele są równi wobec prawa.

§ 4.
1. Własność prywatna, pełna wolność dysponowania swoim majątkiem, wolność działalności gospodarczej i wolność zawierania umów podlegają szczególnej ochronie prawnej.
2. Nikt nie może, wbrew stronom podważyć umowy, ani zmienić jej treści, chyba że stanowi ona czyn zabroniony przez ustawę, wynika z takiego czynu, albo ma go na celu.

§ 6.
1. Gwarantuje się wolność myśli, słowa, poglądów i religii wszystkim obywatelom.
2. Władze publiczne nie może uchwalać ustaw ograniczających swobodę przemawiania, pisania, drukowania i rozpowszechniania dowolnych treści czy obrazów w dowolnej postaci, chyba, że naruszają one konstytucyjne prawa innych osób.
3. Obywatele mają prawo zrzeszać się w organizacje publiczne.

§ 7.
Każdy obywatel może dochodzić przed sądem swoich praw. Komu nie udowodniono przed sądem przestępstwa, jest uważany za niewinnego.

§ 8.
1. Rodzice mają prawo wychowywać dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.
2. Rodzicom prawa rodzicielskie mogą być ograniczone lub odjęte jedynie za zgodą sądu.

§ 9.
1. Żaden akt prawny bądź decyzja administracyjna nie mogą uniemożliwiać obywatelowi korzystania z konstytucyjnych praw.
2. Każde działanie, którego prawo nie zabrania jest dozwolone. Brak decyzji organu publicznego w jakiejkolwiek sprawie oznacza, że obywatel może rozstrzygnąć sprawę według swojego uznania.

§ 10.
Pełnoletni obywatele mają prawo do nabywania, posiadania i noszenia broni.

§ 11.
1. Każde z wymienionych powyżej praw może być ograniczane jedynie w celu ochrony dobra wspólnego i tylko w tym zakresie, w jakim nie ogranicza to istoty praw obywatelskich.
2. Dobrowolne podjęcie służby publicznej może wiązać się z ograniczeniem wolności obywatelskich.

Rozdział III "Parlament"

§ 1.
Władza ustawodawcza przysługuje parlamentowi składającemu się z Sejmu i Senatu.

§ 2.
1. Wybory do Sejmu są równe, powszechne, bezpośrednie i tajne. Odbywają się w jednomandatowych okręgach wyborczych.
2. Senat stanowi przedstawicielstwo władz wojewódzkich we władzach federalnych. Każde województwo reprezentuje jeden senator wybrany przez jego organ ustawodawczy.
3. Kadencja Sejmu trwa 5 lat, a kadencja Senatu 8 lat.
4. O ważności wyborów orzeka Sąd Najwyższy.

§ 3.
1. Wyborca oddaje głos osobiście.
2. Wszystkie głosy są liczone ręcznie pod nadzorem sądów.

§ 4.
Regulaminy izb określą ograniczenia w życiu publicznym, które obciążają posła lub senatora w związku z sprawowaniem mandatu.

§ 5.
Pracami izb kierują Marszałkowie. Tryb pracy izb określają ich regulaminy.

§ 6.
1. Izby obradują na posiedzeniach zwoływanych przez Marszałków.
2. W przypadkach określonych w Konstytucji Marszałek Senatu, na wniosek Prezydenta, Sejmu lub Senatu zwołuje Zgromadzenie Narodowe, czyli wspólne posiedzenie obu izb parlamentu. Tryb pracy Zgromadzenia Narodowego określa ustawa.

§ 7.
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje Prezydentowi lub grupie obejmującej co najmniej 1/5 ogólnej liczby senatorów.

§ 8.
Ustawa jest przyjmowana przez Sejm bezwzględną większością głosów. Nie można wnosić poprawek do zgłoszonego projektu ustawy.

§ 9.
Senat uchwala ustawę większością co najmniej 3/5 ogólnej liczby senatorów

§ 10.
1. Uchwaloną przez Senat ustawę Marszałek Senatu przedstawia Prezydentowi do podpisu. Prezydent podpisuje ustawę lub odmawia podpisu, co skutkuje jej odrzuceniem. Podpisaną ustawę Prezydent ogłasza w Dzienniku Ustaw.
2. Ogłoszona ustawa wchodzi w życie z początkiem roku następującego po roku zakończenia kadencji Sejmu, który ją uchwalił, chyba, że ten uchwalił ją większością co najmniej 2/3 ogólnej liczby posłów - w takim przypadku wchodzi ona w życie z początkiem roku następującego po roku jej ogłoszenia przez Prezydenta w Dzienniku Ustaw.
3. Każda ustawa ogłoszona w Dzienniku Ustaw podlega obligatoryjnemu zbadaniu zgodności z Konstytucją przez Sąd Najwyższy.

Rozdział IV "Ustawodawstwo"

§ 1.
1. Obok niniejszej Konstytucji, integralną cześć porządku ustrojowego Rzeczpospolitej Polskiej stanowią również poniższe ustawy konstytucyjne:
- kodeks ustawodawczy,
- ustawa o wolności gospodarczej,
- ustawa o ustroju sądów federalnych,
- ustawa o zakresie i gwarancjach swobód obywatelskich,
- ustawa o Siłach Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej,
- ustawa o stanach nadzwyczajnych,
- ustawa o Radzie Stanu,
- prawo o obywatelstwie,
- prawo wyborcze,
- regulamin Sejmu,
- regulamin Senatu.
2. Powyższe ustawy są stosowane bezpośrednio, nie można wydawać do nich przepisów wykonawczych.
3. Nie można podważyć zgodności ustawy konstytucyjnej z Konstytucją.
4. Zmiana ustawy konstytucyjnej dokonuje się w ten sam sposób co zmiana Konstytucji.

§ 2.
Część federalnego porządku ustrojowego stanowi również orzecznictwo konstytucyjne Sądu Najwyższego.

Rozdział V "Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej"

§ 1.
Władza wykonawcza jest sprawowana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 2.
1. Prezydent jest wybierany na 7-letnią kadencję w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i tajnych. W przypadku, gdy żaden z kandydatów nie uzyskał większości głosów, przeprowadza się ponowne głosowanie spośród dwóch kandydatów, którzy uzyskali największą ilość głosów.
2. O ważności wyborów urzeka Sąd Najwyższy.
3. Ponowny wybór tej samej osoby na stanowisko Prezydenta jest niedopuszczalny.

§ 3.
W przypadku śmierci Prezydenta, choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji Prezydenta, pozbawienia urzędu lub zrzeczenia się go, Sejm i Senat zbierają się niezwłocznie na posiedzenie i dokonują wyboru Prezydenta. Wybrany w ten sposób Prezydent sprawuje swój urząd do końca przerwanej kadencji poprzedniego Prezydenta. Do czasu wybrania nowego Prezydenta urząd ten sprawuje Marszałek Senatu.

§ 4.
1. Prezydent jako najwyższy organ władzy wykonawczej:
- powołuje i odwołuje ministrów;
- wydaje rozporządzenia wykonawcze w zakresie określonym przez ustawę;
- kieruje do Sądu Najwyższego wniosek o zbadanie zgodności z Konstytucją aktu prawnego;
- jest najwyższym zwierzchnikiem administracji federalnej.
2. Rozporządzenie wykonawcze Prezydenta jest wydawane w celu wykonania ustawy na podstawie której zostało wydane. Nie może być z nią sprzeczne i nie może tworzyć regulacji w tej ustawie niezawartych.

§ 5.
W zakresie sprawowania polityki zagranicznej Prezydent:
- powołuje i odwołuje ambasadorów i przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej,
- przyjmuje listy uwierzytelniające obcych ambasadorów,
- negocjuje i zawiera umowy międzynarodowe,
- wypowiada wojnę i decyduje o użyciu Sił Zbrojnych poza granicami kraju, co wymaga wcześniejszej zgody Senatu wyrażoną większością głosów, chyba, żę sytuacja nie cierpi zwłoki, w takim przypadku Senat może wyrazić zgodę post factum.

§ 6.
1. Prezydent nadaje ordery i odznaczenia.
2. Prezydent może skierować orędzie do Sejmu lub Senatu.

§ 7.
Prezydentowi przysługuje wyłączna inicjatywa ustawodawcza w zakresie ratyfikacji badź wypowiedzenia umowy międzynarodowej.

§ 8.
Prezydent jest najwyższym zwierzchnikiem Sił Zbrojnych. W czasie wojny bezpośrednie zwierzchnictwo nad Siłami Zbrojnymi sprawuje Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych, który jest powoływany i odwoływany przez Prezydenta.

§ 9.
1. W wypadku bezpośredniego, wewnętrznego lub zewnętrznego zagrożenia Rzeczypospolitej Polskiej Prezydent ogłasza stan wojenny.
2. W czasie stanu wojennego nie mogą odbywać się wybory i referenda. Prawa i wolności obywateli mogą być ograniczane w zakresie określonym przez ustawę.

§ 10.
Prezydent za przestępstwa związane z sprawowaniem urzędu może zostać odwołany i postawiony w stan oskarżenia przed Sądem Najwyższym przez Zgromadzenie Narodowe większością 2/3 głosów, na wniosek Sejmu lub Senatu.

Rozdział IV

§ 1.
1. Rada Stanu jest organem władzy publicznej powołanym do nadzorowania jakości i celowości ustawodawstwa.
2. Organizację Rady Stanu określa ustawa.

§ 2.
1. Rada Stanu składa się z 11 radców, wybranych dożywotnio i pojedynczo przez Zgromadzenie Narodowe za zgodą Prezydenta.
2. Kandydat na radcę musi wyróżniać się nieskazitelną opinią oraz wybitną znajomością prawa.

§ 3.
Jeśli w opinii Rady Stanu ogłoszona ustawa jest niekonstytucyjna lub niecelowa, to Rada może odrzucić ją bezwzględną większością głosów.

Rozdział V

§ 1.
Federalną władzę sądowniczą sprawują Sąd Najwyższy oraz sądy specjalne. Ustrój sądów fedralnych oraz i tryb postępowania przed tymi sądami określa ustawa.

§ 2.
1. Orgamizacje i tryb postępowania przed sądami wojewódzkimi określa ustawodawstwo wojewódzkie.
2. Sędziowie fedralni i wojewódzccy są niezawiśli i podlegają jedynie Konstytucji oraz wiążącego ich ustawodawstwu federalnemu i wojewódzkiemu.

§ 3.
Sędziowie federalni są powoływani przez Prezydenta, za zgodą Senatu, na czas nieoznaczony.

§ 4.
Sędzia federalny może zostać pozbawiony urzędu jedynie w trybie i warunkach określonych w ustawie.

§ 5.
1. Sąd Najwyższy kontroluje zgodność aktów prawnych z Konstytucją oraz zgodność aktów prawnych niższego rzędu z aktami prawnymi wyższego rzędu. Dokonuje również oficjalnej wykładni obowiązującego prawa.
2. Sąd Najwyższy sprawuje kontrolę nad działalnością sądów wojewódzkich i federalnych sądów specjalnych w zakresie orzekania.
3. Tryb i organizację pracy Sądu Najwyższego określa ustawa.
4. Decyzje Sądu Najwyższego są ostateczne.

§ 6.
1. Wszystkie organy publiczne działają pod nadzorem sądów. Na żądanie sądu organ publiczny ma obowiązek natychmiast przerwać działanie uznane za niezgodne z prawem.
2. Obywatel może zostać pozbawiony wolności jedynie za wcześniejszą zgodą sądu. Przeszukanie mieszkania, rewizja osobista lub kontrola korespondecji jest możliwa jedynie za wcześniejszą zgodą sądu.
3. Każdemu zatrzymanemu w ciągu 24 godzin od aresztowania powinien być przedstawiony akt oskarżenia. Proces powinien rozpocząć się niezwłocznie.
4. O tym, czy w czasie postępowania sądowego oskarżony będzie pozbawiony wolności decyduje sąd.

Rozdział VI "Federalizm"

§ 1.
1. Kompetencje, których Konstytucja nie nadaje wyraźnie władzom federalnym przysługują nadal województwom.
2. Województwa samodzielnie określają swój ustrój wewnętrzny, przy czym musi on być zgodny z zasadą rządów prawa i musi zapewniać obywatelom województwa przedstawicielstwo w jego władzach.

§ 2.
Na całym terytorium Rzeczpospolitej przepływ ludzi, towarów, usług i kapitału jest wolny. Podlega tylko tym ograniczeniom, które są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa publicznego. Ograniczenia takie mogą wprowadzane tylko w drodze ustawy federalnej.

§ 3.
1. Jeśli przyjęta przez województwo ustawa rażąca narusza Konstytucję federalną lub wykracza poza właściwy dla województwa zakres ustawodawstwa to Prezydent zawiesza jej obowiązywanie do czasu zbadania jej zgodności z Konstytucją przez Sąd Najwyższy.
2. W sprawach objętych wyłącznym ustawodawstwem federalnym województwa mają prawo do wydawania ustaw wyłącznie za upoważnieniem ustawy federalnej.

§ 4.
Rzeczpospolita i województwa samodzielnie prowadzą swoją gospodarkę budżetową.

§ 5.
1. Nakładanie podatków i innych danin publicznych, z wyłączeniem ceł należy ustawodawstwa województw.
2. Corocznie w drodze ustawy władze federalne ustalają wysokość podatku krajowego, który obciąża województwa proporcjonalnie do wysokości ich przychodów podatkowych.
3. Dochody władz federalnych pochodzą również z wykonywania ich konstytucyjnych kompetencji.

§ 6.
Do zakresu ustawodawstwa federalnego należą:
- sprawy zagraniczne,
- obrona narodowa,
- bezpieczeństwo narodowe,
- ściganie i karanie przestępstw popełnionych przez funkcjonariuszy federalnych jak również tych popełnionych przeciwko Rzeczpospolitej,
- obywatelstwo na szczeblu federalnym, pobyt na terytorium Rzeczpospolitej, migracje i sprawy uchodźców,
- miary i wagi oraz ustalanie czasu,
- statystyka do celów państwowych,
- komunikacja lotnicza i morska,
- sprawy monetarne,
- handel zagraniczny i prawo celne,
- prawo patentowe i ochrona własności intelektualnej,
- bezpieczeństwo surowcowe i energetyczne kraju,
- regulacja rynku finansowego, w tym banków, giełd i ubezpieczeń,
- zarządzanie częstotliwościami radiowymi,
- prawo antymonopolowe,
- popieranie badań naukowych i rozwoju technologicznego,
- zarządzanie mieniem federalnym,
- zasady współpracy Rzeczpospolitej i województw.

§ 7.
Do zakresu ustawodawstwa województw należą:
- prawo karne oraz ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego,
- ustalanie swojego wewnętrznego podziału administracyjnego i zadań jednostek administracyjnych,
- sądownictwo i prokuratura wojewódzka,
- prawo cywilne,
- sprawy gospodarcze,
- regulacja działalności gospodarczej,
- ochrona środowiska i gospodarka terenami,
- sprawy kultury oraz dziedzictwo narodowe i regionalne,
- oświata i wychowanie dzieci,
- szkolnictwo wyższe,
- infrastruktura publiczna, transport drogowy i kolejowy,
- sprawy komunalne i mieszkalnictwo,
- ochrona zdrowia,
- zabezpieczenie społeczne i prawo pracy,
- zarządzanie mieniem wojewódzkim.

§ 8.
1. Każdy obywatel Rzeczpospolitej posiada podwójne obywatelstwo: obywatelstwo województwa i obywatelstwo federalne.
2. Obywatelstwo federalne nabywa się w sposób określony ustawą konstytucyjną. Obywatelstwo województwa nabywa się poprzez osiedlenie się na jego terytorium.
3. Obywatel Rzeczpospolitej przebywając na terytorium województwa innego niż to, którego jest obywatelem, korzysta z wszystkich praw i wolności przysługujących jego mieszkańcom, z wyłączeniem praw wyborczych.

§ 9.
Żadne województwo nie może:
- ogłosić niepodległóści,
- nakładać ceł na towary z innych województw,
- ograniczać możliwości wjazdu lub opuszczenia jego terytorium dla osób przebywających legalnie na terytorium Rzeczpospolitej,
- utrzymywać kontaktów dyplomatycznych z innymi państwami.

§ 10.
1. Rzeczpospolita i województwa udzielają sobie wzajemnie pomocy w razie klęsk naturalnych lub awarii technicznych.
2. Rzeczpospolita i województwa udzielają sobie również pomocy w razie rozruchów lub innych poważnych zaburzeń bezpieczeństwa publicznego.

Rozdział VII

§ 1.
1. Zmiana konstytucji może być dokonana w drodze ustawy uchwalonej z inicjatywy Senatu.
2. Aby propozycja zmiany Konstytucji stała się projektem ustawy, obie Izby muszą uchwalić ją większością 3/4 głosów.
3. Projekt uchwalony w trybie określonym w ust. 2 Marszałek Sejmu przekazuje Prezydentowi. Prezydent podpisuje go lub odmawia złożenia podpisu, co skutkuje odrzuceniem projektu.
4. Jeśli Prezydent podpisał projekt zmiany Konstytucji, to kolejne wybory do Sejmu połączone będą z referendum konstytucyjnym.
5. Jeśli za zmianą Konstytucji opowiedziała się większość 3/5 głosujących, to Prezydent ogłasza tak uchwaloną ustawę w Dzienniku Ustaw.

Jeśli znajdziecie jakieś nieścisłości - to pewnie dlatego, że ten projekt już dość dawno napisałem i nie miał wtedy jeszcze charakteru federalnego, mogłem jeszcze wszystkiego nie wyłapać.

Oczywiście komentować i wrzucać swoje pomysły


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aleksy




Dołączył: 09 Cze 2011
Posty: 1433
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 23:43, 07 Lut 2012    Temat postu:

Zaraz wrzucę jako kontrę swój obecny Razz

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
LukaCieWylooka




Dołączył: 15 Kwi 2011
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 23:45, 07 Lut 2012    Temat postu:

A wrzucaj sobie wrzucaj ... ja tych projektów to w cholerę napisałem i tak Cię przebiję
Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aleksy




Dołączył: 09 Cze 2011
Posty: 1433
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 0:08, 08 Lut 2012    Temat postu:

Czytam i widzę, że bez wsparcia Konstytucji Michalkiewicza i USA się nie obeszło.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
LukaCieWylooka




Dołączył: 15 Kwi 2011
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 0:16, 08 Lut 2012    Temat postu:

Ale jak oceniasz? Co się rzuca w oczy?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aleksy




Dołączył: 09 Cze 2011
Posty: 1433
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 0:18, 08 Lut 2012    Temat postu:

Ty się zajmij moją, a ja myślę nad twoją.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aleksy




Dołączył: 09 Cze 2011
Posty: 1433
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 0:55, 08 Lut 2012    Temat postu:

Na pewno lepsza od obecnej i to o miliard razy, gdyż wprowadza dość klarowny system, ale nie obejdzie się bez zastrzeżeń.

Po 1. Zawarłeś w niej przepisy, które moim zdaniem nie powinny być w akcie urzędowych tak wysokiego szczebla, lecz winny być uregulowane ustawami (w tym ustawami organicznymi), np. o obywatelstwie polskim,

Po 2. Dajesz równość pełnoletnim, a dzieci? Np. jestem kuratorem i rozdają stypendia i przychodzi chłopiec rasy białej typu kaukaskiego - dostajesz stypendium naukowe. Po nim przychodzi drugi chłopiec, tyle że biały typu indyjskiego - won! Mam gdzieś te twoje 6.0, zwycięstwa w olimpiadach, a nawet osobisty list pochwalny od Prezesa Fundacji Międzynarodowego Konkursu Chemicznego. Spier*** do Indii zdychać na AIDS.

Po 3. Prawo do broni dajesz w Konstytucji? Ja to wolę jednak zostawić województwom, chyba że wojskowi uznają to za potrzebne dla obronności to wtedy w całej Polsce.

Po 4. Czemu Sejm i Senat? Zgodnie z tradycją Sejm jest nadrzędny wobec Izby Poselskiej i Senatu. To co dziś zwiemy Zgromadzeniem Narodowym to w tradycji jest Sejm.

Po 5. Zbyt dużo o działaniu parlamentu. Takie szczegóły to w ustawach i uchwałach (regulaminach). Poza tym kaj inicjatywa obywatelska (ustawodawcza)?

Po 6. Te ustawy konstytucyjne to niezbyt wg mnie wygląda. Jeżeli może ona być niezgodna z Konstytucją... Poza tym ustawa konstytucyjna jest równa konstytucji, więc czy nie lepiej obniżyć ich status? Ponadto czemu tak wyróżniasz te ustawy? Ja zostawiam to ustawodawcy do określenia.

Po 7. Rada Stanu? Ciekawe.

Po 8. Co do niekonstytucyjności prawa miejscowego. Jeżeli ustawa narusza Konstytucję, choć w jednym zdaniu to trzeba się tym zająć, a nie tylko gdy rażąco. Konstytucja ma być bezwzględna.

Po 9. Za dużo dajesz centrali. Przydałby się raczej zapis, że region może przejąć kompetencje centrali na podstawie umowy. Ty dopuszczasz jedynie zgodę ustawową. Różnica taka, że umowa może określić zasady jej rozwiązania, a ustawa wynika z widzi-mi-się federacji, choć tutaj nie wciśniesz mi, że ten system podziału "Centrala to i to, Region to i to, a reszta to region lub lud" to nie jest kopia systemu amerykańskiego.

Po 10. Zostawiłbym regionom regulacje dot. ich obywatelstwa.

Po 11. Dałbym region autonomię migracyjną. Dla Śląska może i dobrze, że przyjadą Murzyni, ale dla Wielkopolski nie bardzo (taki przykład).
Cytat:
§ 4. 2. Nikt nie może, wbrew stronom podważyć umowy, ani zmienić jej treści, chyba że stanowi ona czyn zabroniony przez ustawę, wynika z takiego czynu, albo ma go na celu.
To skosiłeś Michalkiewiczowi jak nic Cool
Cytat:
§ 6. 3. Obywatele mają prawo zrzeszać się w organizacje publiczne.
A nie chodzi tu raczej o organizacje społeczne?
Cytat:
§ 11. 2. Dobrowolne podjęcie służby publicznej może wiązać się z ograniczeniem wolności obywatelskich.
Całkiem dobre. Może dam to do swojego.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
LukaCieWylooka




Dołączył: 15 Kwi 2011
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 11:09, 08 Lut 2012    Temat postu:

Po 1. To zabezpieczenie przed ich łatwym zmienianiem.
Po 2. Źle sformułowane, masz racje.
Po 3. Prawo do posiadania broni musi być w Konstytucji, to zabezpieczenie przed rozbrojeniem społeczeństwa przez polityków - jak np. w Wielkiej Brytanii. I prawo do rewolucji powinienem dopisać - to występuje w USA w kilku konstytucjach stanowych, m. in. New Hampshire.
Po 4. Nazewnictwo to kwestia drugorzędna, to nieważne.
Po 5. To w sumie mogłoby być w regulaminach. Inicjatywy obywatelskiej celowo nie dałem - to zapora przed kretyńskimi projektami ustaw, podobnie jak to, że posłowie też nie mają inicjatywy, ani prawa do składania poprawek. Jak zresztą mogłeś się połapać cały tryb ustawodawczy jest ustalony tak, żeby utrudnić psucie prawa.
Po 6. Ustawy konstytucyjne są po to, żeby politycy nie mogli mataczyć przy sprawach kluczowych: sądownictwie, armii (poza nadzorem finansowym), prawie wyborczym itp. Ustawa o wolności gospodarczej powinna zapewniać pewien minimalny poziom tej wolności we wszystkich województwach.
Po 7. W Radzie Stanu powinni zasiadać eksperci, np znani prawnicy, byli sędziowie. To jest zapora przed wadliwymi ustawami, których teraz jest pełno.
Po 8. Tu oczywiście masz rację, ale mój projekt to przewiduje. Po prostu jeśli ustawa wojewódzka w sposób absolutnie oczywisty narusza Konstytucję, to nie wejdzie w życie do czasu zbadania jej zgodności z nią. W innym przypadku Sąd Najwyższy zajmie się nią na wniosek np. obywatela, czy sądu niższego.
Po 9. Centrala ma tu bardzo mało do powiedzenia. 90% kompetencji nie ma kluczowego wpływu na obywateli. Można wykreślić wspieranie badań naukowych - to może robić armia w ramach obrony narodowej. I w USA niema sztywnego podziału kompetencji, one zachodzą na siebie, czyli dokładnie odwrotnie niż tu. Ponadto jestem przeciwnikiem jakiś umów między organami państwa, kompetencje poszczególnych władz powinny być sztywno określone.
Po 10. Nie zgadzam się, ale to kwestia do dyskusji.

Cytat o umowach został wklejony z Michalkiewicza, masz rację, ale nie mogłem się powstrzymać, to takie piękne, jasne i klarowne zdanie Wink

Organizacje publiczne - może być społeczne, kwestia nazewnictwa.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aleksy




Dołączył: 09 Cze 2011
Posty: 1433
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 17:53, 08 Lut 2012    Temat postu:

Cytat:
Po 1. To zabezpieczenie przed ich łatwym zmienianiem.
Zakładasz, że twój model jest idealny.

Cytat:
Po 3. Prawo do posiadania broni musi być w Konstytucji, to zabezpieczenie przed rozbrojeniem społeczeństwa przez polityków - jak np. w Wielkiej Brytanii. I prawo do rewolucji powinienem dopisać - to występuje w USA w kilku konstytucjach stanowych, m. in. New Hampshire.
Więc u siebie też dam.

Cytat:
Po 5. To w sumie mogłoby być w regulaminach. Inicjatywy obywatelskiej celowo nie dałem - to zapora przed kretyńskimi projektami ustaw, podobnie jak to, że posłowie też nie mają inicjatywy, ani prawa do składania poprawek. Jak zresztą mogłeś się połapać cały tryb ustawodawczy jest ustalony tak, żeby utrudnić psucie prawa.
A teraz patrz a pkt 2. Powiedzmy, że dałeś taki projekt. Ja zwróciłem uwagę i co? Cały tryb od nowa, zamiast uchwalić poprawkę? Ja bym raczej dał, że w przypadku projektów obywatelskich i królewskich/prezydenckich poprawki tylko za zgodą autora (w przypadku ustaw obywatelskich byłby to komitet, który odpowiadał za podpisy).

Cytat:
Po 6. Ustawy konstytucyjne są po to, żeby politycy nie mogli mataczyć przy sprawach kluczowych: sądownictwie, armii (poza nadzorem finansowym), prawie wyborczym itp. Ustawa o wolności gospodarczej powinna zapewniać pewien minimalny poziom tej wolności we wszystkich województwach.
Ale to mogą też ustawy organiczne, które by się zmieniało większością, np. 2/3 obu izb. Co do gospodarki to ja bym pozwolił by w jakimś regionie był socjalizm (oczywiście z ograniczeniem zadłużania), żeby potem ludzie nie narzekali, że jakiś mityczny socjalizm jest OK - zobaczą, to uwierzą, że się mylą.

Cytat:
Po 7. W Radzie Stanu powinni zasiadać eksperci, np znani prawnicy, byli sędziowie. To jest zapora przed wadliwymi ustawami, których teraz jest pełno.
Ja bym wolał by to Senat był czymś takim.

Cytat:
Ponadto jestem przeciwnikiem jakiś umów między organami państwa, kompetencje poszczególnych władz powinny być sztywno określone.
Czy ja wiem? Przy umowie zawsze można dostosować się do wielkości regionów. Poza tym wg mnie sama konstytucja regionalna (statut organiczny) powinny być umową oby stron.

Cytat:
Po 10. Nie zgadzam się, ale to kwestia do dyskusji.
Czemu nie? Region sam lepiej wie komu dać i na podstawie czego.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
LukaCieWylooka




Dołączył: 15 Kwi 2011
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:20, 08 Lut 2012    Temat postu:

Po 1. Jeszcze nie ma "mojego modelu", nikt tych ustaw nie napisał.

Po 5. W sumie poprawki za zgodą autora też mogłyby być, ale to może prowadzić do wymuszania na autorach popsujek - pod groźbą odrzucenia. Ale chyba masz rację. Ale po co ustawy obywatelskie? Cóż obywatele chcieliby regulować na szczeblu federalnym skoro wszystko co ich bezpośrednio dotyczy należy do kompetencji województw? To co należy do federacji to sprawy zagraniczne i obrona w największym stopniu, sprawy od których ludowi wara. Znajdź sobie w necie artykuł "Demokratyczne wojny totalne"

Po 6. Mogą być ustawy organiczne, byleby trudno zmienialne. I chyba masz rację, socjalizm w jednym regonie zadziałałby jak szczepionka.

Po 7. Rola Senatu w projekcie jest inna, jest on reprezentantem województw (gdzieś jest to wprost powiedziane). Jest ciałem politycznym, natomiast Rada Stanu apolitycznym, eksperckim.

Uważam, że nie powinno być żadnego "dostosowania" - Prawo powinno być jednakowe wszędzie i dla wszystkich, bo jak nie, to to będzie lewo, a nie Prawo. Konstytucję wojewódzką wyobrażam sobie jako wewnętrzny akt województwa, a nie umowę.

Po 10. To wymagałoby wprowadzenia wewnętrznych kontroli granicznych! Biedne województwo ściąga imigrantów, daje obywatelstwo, a ci chcieliby pracować w zamożniejszym, które ich nie chce. To tylko mnożenie problemów i wydatków.

I chyba powoli przekonuje się do monarchii - tylko ze znalezieniem Króla problem.[/quote]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aleksy




Dołączył: 09 Cze 2011
Posty: 1433
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:46, 08 Lut 2012    Temat postu:

Cytat:
Po 1. Jeszcze nie ma "mojego modelu", nikt tych ustaw nie napisał.
Ale napisałeś kto może być obywatelem.

Cytat:
Po 5. W sumie poprawki za zgodą autora też mogłyby być, ale to może prowadzić do wymuszania na autorach popsujek - pod groźbą odrzucenia. Ale chyba masz rację. Ale po co ustawy obywatelskie? Cóż obywatele chcieliby regulować na szczeblu federalnym skoro wszystko co ich bezpośrednio dotyczy należy do kompetencji województw? To co należy do federacji to sprawy zagraniczne i obrona w największym stopniu, sprawy od których ludowi wara. Znajdź sobie w necie artykuł "Demokratyczne wojny totalne"
Fakt. W sprawach zagranicznych czy obronnych nie ma po co dawać inicjatywy.

Cytat:
Po 6. Mogą być ustawy organiczne, byleby trudno zmienialne.
I właśnie na takich opieram system, tak żeby nie trzeba było zmieniać Konstytucji.

Cytat:
Po 7. Rola Senatu w projekcie jest inna, jest on reprezentantem województw (gdzieś jest to wprost powiedziane). Jest ciałem politycznym, natomiast Rada Stanu apolitycznym, eksperckim.
Ale wtedy mamy dodatkowy urząd. Jeżeli już system, że Izba Poselska to lud, a Senat to regiony, to zamiast takiej Rady Stanu byłaby jakaś Rada Koronna, która doradzałaby Królowi co zrobić z ustawą.

Cytat:
Uważam, że nie powinno być żadnego "dostosowania" - Prawo powinno być jednakowe wszędzie i dla wszystkich, bo jak nie, to to będzie lewo, a nie Prawo. Konstytucję wojewódzką wyobrażam sobie jako wewnętrzny akt województwa, a nie umowę.
Ale kompetencje , które są w stanie realizować województwa są inne w zależności od ich wielkości terytorialnej i ludnościowej.

Cytat:
Po 10. To wymagałoby wprowadzenia wewnętrznych kontroli granicznych! Biedne województwo ściąga imigrantów, daje obywatelstwo, a ci chcieliby pracować w zamożniejszym, które ich nie chce. To tylko mnożenie problemów i wydatków.
Obywatelstwo regionalne mówi o tym kto jest politycznie związany z regionem, a kto nie i tyle. A co do prawa migracyjnego to nie widzę problemu, by taki miał prawo być w Poznaniu, ale jak pojedzie do Krakowa i tam zostanie przez policję zatrzymamy to jest nielegalnym imigrantem i może być deportowany do państwa macierzystego. Prawo do wolnych podróży dotyczyłoby tylko obywateli polskich.

Cytat:
I chyba powoli przekonuje się do monarchii - tylko ze znalezieniem Króla problem.
Halo! Jestem Katowicach!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
LukaCieWylooka




Dołączył: 15 Kwi 2011
Posty: 59
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 13:06, 09 Lut 2012    Temat postu:

Po 7. Nie. Król (prezydent) może sobie mieć osobistą radę koronną (doradczą) - jego sprawa. Ma prawo veta do ustaw, jeśli jakaś mu się nie podoba (np. podwyżka podatków). Natomiast Rada Stanu, jeśli miałaby być to po to, żeby pilnować jakości stanowionego Prawa, żeby nie było tak jak teraz, np. w polskim lewie są 3 różne definicje działalności gospodarczej. Niektórych ustaw nie rozumieją nawet prawnicy, ba nawet Trybunał Konstytucyjny w paru przypadkach nie mógł się połapać.
I ponadto myślę, że im więcej okazji do uwalenia złego projektu - tym lepiej. Jeśli projekt jest dobry i potrzebny, to znajdzie się odpowiednia większość.

Cytat:
Ale kompetencje , które są w stanie realizować województwa są inne w zależności od ich wielkości terytorialnej i ludnościowej.

Na przykład jakie?
To co przerasta województwa - do centrali.

Cytat:
Obywatelstwo regionalne mówi o tym kto jest politycznie związany z regionem, a kto nie i tyle. A co do prawa migracyjnego to nie widzę problemu, by taki miał prawo być w Poznaniu, ale jak pojedzie do Krakowa i tam zostanie przez policję zatrzymamy to jest nielegalnym imigrantem i może być deportowany do państwa macierzystego. Prawo do wolnych podróży dotyczyłoby tylko obywateli polskich.

Nie potrzebnie komplikujesz. Jeśli wprowadzimy normalny system gospodarczy, to imigrantów będzie chciało przyjechać w cholerę, pewnie tyle co do USA. Z takim prawem imigracyjnym jak proponujesz to cały kraj będzie zalany, nieważne ile będzie Policji i ile wydasz kasy - przykład USA pokazuje, że zdesperowanych ludzi nic nie powstrzyma. Przy naszych dość krótkich granicach imigrację można i trzeba kontrolować jeszcze na granicy, tylko tam jest szansa.

Cytat:
Halo! Jestem Katowicach!

?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aleksy




Dołączył: 09 Cze 2011
Posty: 1433
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 14:56, 09 Lut 2012    Temat postu:

Cytat:
Po 7. Nie. Król (prezydent) może sobie mieć osobistą radę koronną (doradczą) - jego sprawa. Ma prawo veta do ustaw, jeśli jakaś mu się nie podoba (np. podwyżka podatków). Natomiast Rada Stanu, jeśli miałaby być to po to, żeby pilnować jakości stanowionego Prawa, żeby nie było tak jak teraz, np. w polskim lewie są 3 różne definicje działalności gospodarczej. Niektórych ustaw nie rozumieją nawet prawnicy, ba nawet Trybunał Konstytucyjny w paru przypadkach nie mógł się połapać.
I ponadto myślę, że im więcej okazji do uwalenia złego projektu - tym lepiej. Jeśli projekt jest dobry i potrzebny, to znajdzie się odpowiednia większość.
Dlatego ja daję tryb => IP i Senat muszą uchwalić w jednakowym brzmieniu (osobiście popieram bezwzględną większość ogółu posłów/senatorów). Wtedy Król/Prezydent decyduje czy zatwierdzić i pomaga mu w tym Koda Koronna => Jak zatwierdzi, to idzie do Sądu Najwyższego, który orzeka o zgodności z Konstytucją; może dodam też sprawdzanie kolizji prawnych?

Cytat:
Na przykład jakie?
To co przerasta województwa - do centrali.
Rynki finansowe, nadzór bankowy, sprawy monopoli - większe województwa nie będą miały z tym problemu.

Cytat:
§ 6.
Do zakresu ustawodawstwa federalnego należą:
- zarządzanie częstotliwościami radiowymi,
Tak myślę, że jeżeli coś przerasta region to ten tego sobie tego nie weźmie do kompetencji.. Myślę nad dodaniem zgody Króla na zmianę. Wszak sprawuje władzę w dziedzinach właściwych dla centrali i województw.

Cytat:
Cytat:
Halo! Jestem Katowicach!
?
Kiedy piszę "Król" myślę o sobie.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Thorvoy
Administrator



Dołączył: 30 Sty 2011
Posty: 1845
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 14:58, 09 Lut 2012    Temat postu:

Akurat zalew imigrantów nie powinien stanowić dla nas problemu. Przynajmniej z całą pewnością nie będą przyjeżdżali po zasiłki.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Aleksy




Dołączył: 09 Cze 2011
Posty: 1433
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 23:41, 09 Lut 2012    Temat postu:

Cytat:
§ 1. Polska jest Rzeczpospolitą
Zdefiniuj pojęcie "rzeczpospolita".
Cytat:
2. Ogół obywateli Rzeczpospolitej Polskiej stanowi Naród.
Otóż nie. Naród to nie ogół obywateli, lecz wspólnota pokoleń, a interes narodowy to nie tylko nasz interes, lecz także naszych dzieci i wnuków.
Cytat:
3. Obywatelem Rzeczpospolitej Polskiej jest osoba:
1) której oboje rodziców w chwili jej narodzin miało obywatelstwo polskie,
2) która urodziła się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, a przynajmniej jeden z rodziców posiadał wówczas obywatelstwo polskie,
3) której nadano obywatelstwo polskie w drodze urzędowej.
Jak pisałem uważam, że to zbyt wiele jak na Konstytucję. Niemcy dopuszczają obywatelstwo po 1-ym rodzicu, dzięki czemu ja mam dziś 2 obywatelstwa, a nie 1-no. Tak samo tutaj. Wolałbym dać to do regulacji ustawowej.
Cytat:
§ 5. Władza federalna podzielona jest na: władzę ustawodawczą sprawowaną przez Sejm i Senat, wykonawczą sprawowaną przez Prezydenta oraz sądowniczą, która należy do Sądu Najwyższego i sądów specjalnych.
A czemu sądy specjalne? Czemu nie zrobić w ramach SN także wydziału wojskowego, administracyjnego i stanu.
Cytat:
§ 6. Ustrój gospodarczy Rzeczypospolitej Polskiej oparty jest na wolności gospodarczej i własności prywatnej.
To można różnie interpretować.
Cytat:
§ 8. Kościoły i związki wyznaniowe są oddzielone od państwa. Władze publiczne zachowują neutralność w kwestiach światopoglądowych.
Choć jestem agnostykiem to sądzę, że ciekawie by wyglądało państwo wyznaniowe jako taka ozdoba. Gwarancja wolności wyznania i równości jest mimo to.
Cytat:
§ 10. Stolicą Rzeczpospolitej Polskiej jest Warszawa. Barwy i symbole narodowe określa ustawa.
A czemu nie przenieść do Krakowa, Łodzi czy Poznania? Jak dla mnie wystarczy napisać, że centrala na terenach przeznaczonych do realizacji swojej władzy ma ustawodawstwo wyłączne i tyle. W Konstytucji USA nie ma nic o tym co jest stolicą federalną.
Cytat:
§ 2. 1. Wybory do Sejmu są równe, powszechne, bezpośrednie i tajne. Odbywają się w jednomandatowych okręgach wyborczych.
Sam nie dałeś określenia "wolne" do wyborów, a wytykasz to mnie? Dałeś jednak "powszechne" czego ja nie dałem; uważam, że prawa wyborcze należy ograniczyć do płatników podatku, a także że głos wymaga ponadto jednorazowej opłaty wyborczej. Sąd mógłby za przestępstwa odebrać na jakiś czas prawa wyborcze.
Cytat:
§ 3. 1. Wyborca oddaje głos osobiście.
Więc nie wolni mi mieć pełnomocnika?
Cytat:
§ 4. Regulaminy izb określą ograniczenia w życiu publicznym, które obciążają posła lub senatora w związku z sprawowaniem mandatu.
Regulamin jest raczej od tego kto i kiedy przemawia, jak się organizuje porządek obrad, etc, a od takich spraw jak ograniczenia wolności są ustawy.
Cytat:
§ 10. 1. Uchwaloną przez Senat ustawę Marszałek Senatu przedstawia Prezydentowi do podpisu. Prezydent podpisuje ustawę lub odmawia podpisu, co skutkuje jej odrzuceniem. Podpisaną ustawę Prezydent ogłasza w Dzienniku Ustaw.
A kaj żeś zgubił Radę Stanu?
Cytat:
§ 1. 1. Obok niniejszej Konstytucji, integralną cześć porządku ustrojowego Rzeczpospolitej Polskiej stanowią również poniższe ustawy konstytucyjne:
- kodeks ustawodawczy,
- ustawa o wolności gospodarczej,
- ustawa o ustroju sądów federalnych,
- ustawa o zakresie i gwarancjach swobód obywatelskich,
- ustawa o Siłach Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej,
- ustawa o stanach nadzwyczajnych,
- ustawa o Radzie Stanu,
- prawo o obywatelstwie,
- prawo wyborcze,
- regulamin Sejmu,
- regulamin Senatu.
Jak już pisałem tutaj ja stosuję ustawy organiczne, podobnie jak przy regionach (choć u ciebie chyba trudno o coś takiego, gdyż o ile w państwie unitarnym może być statut w formie ustawy organicznej (vide. Hiszpania) to w federacji musi być już ustawa konstytucyjna (vide. USA). Ale na pewno bym wywalił z tej listy. ustawy o gospodarce, swobodach obywatelskich i regulaminy. Wiem, ze chce by było odgórnie dużo wolności, ale:
Po 1. Jakiś region z małą ilością wolności też jest potrzebny, w czym się zgodziliśmy,
Po 2. Niby teraz fajnie, ale jak wygra Polska Partia Pracy wybory federalne to będzie klapa.
Cytat:
3. Ponowny wybór tej samej osoby na stanowisko Prezydenta jest niedopuszczalny.
Czemu nie? Jak się sprawdza to trzeba go trzymać. Może będzie na tyle długo, że w końcu stanie się kandydatem na króla.
Cytat:
§ 3. W przypadku śmierci Prezydenta, choroby uniemożliwiającej sprawowanie funkcji Prezydenta, pozbawienia urzędu lub zrzeczenia się go, Sejm i Senat zbierają się niezwłocznie na posiedzenie i dokonują wyboru Prezydenta. Wybrany w ten sposób Prezydent sprawuje swój urząd do końca przerwanej kadencji poprzedniego Prezydenta. Do czasu wybrania nowego Prezydenta urząd ten sprawuje Marszałek Senatu.
Wolę tu Wiceprezydenta.
Cytat:
2. Prezydent może skierować orędzie do Sejmu lub Senatu.
A jak tego zapisu nie będzie to mu zabronią wejść? To już zbyt dużo jak na Konstytucję moim zdaniem.
Cytat:
2. Corocznie w drodze ustawy władze federalne ustalają wysokość podatku krajowego, który obciąża województwa proporcjonalnie do wysokości ich przychodów podatkowych.
Jak pisałem - zastąpiłbym to połączeniem tegoż i liczby ludności.
Cytat:
§ 6. Do zakresu ustawodawstwa federalnego należą:
- ściganie i karanie przestępstw popełnionych przez funkcjonariuszy federalnych jak również tych popełnionych przeciwko Rzeczpospolitej,
- obywatelstwo na szczeblu federalnym, pobyt na terytorium Rzeczpospolitej, migracje i sprawy uchodźców,
- komunikacja lotnicza i morska,
- handel zagraniczny i prawo celne,
- bezpieczeństwo surowcowe i energetyczne kraju,
- regulacja rynku finansowego, w tym banków, giełd i ubezpieczeń,
- zarządzanie częstotliwościami radiowymi,
- prawo antymonopolowe,
- popieranie badań naukowych i rozwoju technologicznego,
- Ścigać ich może normalnie policja wojewódzka, a potem po prostu pod sąd.
- Prawo pobytu udzielone przez Polskę nie musi być lepsze od udzielonego przez Prusy.
- Komunikację lotniczą czy morską mogą organizować regiony, z tym że muszą pobierać cło, jeżeli takie jest i oddawać je centrali.
- Cła.. Ostatecznie by można i tak.
- Bezpieczeństwo energetyczne czy surowcowe mogą sobie większe regiony zapewnić same, np. poprzez eksploatacje swych złóż czy elektrownie w regionie.
- częstotliwościami duże regiony też mogą zarządzać, zaś małe tego nie powinni sobie zastrzegać.
- Monopol nie musi być zły. Czasem to walka z monopolem jest gorsza. Jeżeli w wolnym rynku mamy monopol to tylko dzięki dobrej jakości i cenie. Inaczej by zaczęły powstać małe firmy, które by giganta puściły z torbami.
- Jak wcześniej. Każdy ma swoje badania.
Cytat:
§ 7. Do zakresu ustawodawstwa województw należą:
- zabezpieczenie społeczne i prawo pracy,
Cóż za socjalizm Mad
Cytat:
2. [...] Obywatelstwo województwa nabywa się poprzez osiedlenie się na jego terytorium.
To że się osiedlę w Kraju Wiślan może ich zdaniem nie wystarczać. Może chcą też bym zdał egzamin wiedzy o regionie, potrafił mówić dialektem małopolskim, albo mieszkał tam X lat.
Cytat:
§ 9. Żadne województwo nie może:
- ogłosić niepodległóści,
- nakładać ceł na towary z innych województw,
- ograniczać możliwości wjazdu lub opuszczenia jego terytorium dla osób przebywających legalnie na terytorium Rzeczpospolitej,
- utrzymywać kontaktów dyplomatycznych z innymi państwami.
- brak secesji, OK,
- brak ceł to chyba samo z siebie, bo prawo centrali,
- ograniczenia migracji, cóż, może i Wiślanie lubią Murzynów, ale ja też mam ich lubić?
- zakaz stosunków zagranicznych jak przy cłach.
Cytat:
Ale po co ustawy obywatelskie? Cóż obywatele chcieliby regulować na szczeblu federalnym skoro wszystko co ich bezpośrednio dotyczy należy do kompetencji województw?
Może i wojsko nie, ale takie gdyby wprowadzono ustawę z przepisami ACTA to by już był problem obywateli.

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Aleksy dnia Pią 6:59, 10 Lut 2012, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.kijwoko.fora.pl Strona Główna -> Własne pomysły Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin